Satu demi satu skandal penipuan didedahkan di Jepun baru-baru ini. Yang terbaru, jenama gergasi pengeluar kenderaan antarabangsa Mazda dan Suzuki telah membuat pengakuan bahawa data ujian penjimatan minyak yang dikeluarkan oleh syarikat mereka telah dipalsukan.

maxresdefault

Kementerian Darat, Infrastruktur dan Pengangkutan Jepun mendesak kedua-dua syarikat tersebut untuk menghantar maklumat terperinci tentang ujian pengeluaran dan penjimatan minyak setelah Nissan dan Subaru didapati memalsukan data yang sama pada awal tahun ini.

Ujian yang dilakukan hanyalah pada beberapa kenderaan terpilih sahaja dan tidak mencapai kuota yang ditetapkan untuk diklasifikasikan sebagai hasil pengeluaran berkualiti. Ujian tersebut juga dijalankan dibawah keadaan memandu yang tidak betul.

Suzuki mendedahkan bahawa mereka hanya menjalankan ujian pada 6,401 unit kenderaan daripada 12,819 unit kenderaan yang dikeluarkan, manakala Mazda pula hanya menjalankan ujian pada 7 unit kenderaan daripada 1,875 unit kenderaan sejak 2014.

Saham kedua-dua syarikat tersebut telah jatuh sebanyak 5% sejak pendedahan tersebut dibuat pada Rabu lalu.

Kementerian pengangkutan Jepun telah mengeluarkan perintah kepada kesemua pengeluar kenderaan untuk menjalankan ujian semula dan menyimpan keputusan ujian untuk siasatan dan pemeriksaan lanjut.

Sumber : Nikkei.com

Leave a comment