3 dilaporkan kehilangan nyawa manakala lebih 300 rakyat tercedera dalam gempa bumi yang melanda Osaka pada 18 Jun. Gempa yang berskala 6.1 Magnitud itu melanda bandar kedua terbesar di Jepun pada awal pagi semalam.

https://www.cbsnews.com/video/deadly-earthquake-osaka-japan-2018-06-18/

Kereta api, bullet train dan lapangan terbang terpaksa dihentikan operasi buat seketika dan bekalan air dan gas telah terputus di sesetengah tempat. 82 penerbangan telah dibatalkan di Kansai Airport akibat gempa tersebut.Kebakaran juga turut berlaku dan keretakan pada jalan raya merosakkan saluran paip menyebabkan banjir kilat.

180618091237-04-osaka-earthquake-0618-restricted-exlarge-169
TAKATSUKI, JAPAN – JUNE 18: (CHINA OUT, SOUTH KOREA OUT) In this aerial image, fire breaks out at a house after the magnitude 6.1 earthquake on June 18, 2018 in Takatsuki, Osaka, Japan. A powerful earthquake struck Osaka and neighbouring prefectures, killing at least three people and disrupting morning train services and knocking out power in a widespread area. The quake, which hit at 7:58 am, registered a lower 6 on the Japanese seismic intensity scale of 7 in northern Osaka Prefecture and an upper 5 in southern Kyoto Prefecture, according to the Meteorological Agency. (Photo by The Asahi Shimbun via Getty Images)

seorang kanak-kanak berusia 9 tahun terkorban akibat dihempap dinding di sekolah manakala seorang warga tua berusia 81 tahun ditemui terkorban setelah terhempap rak buku di rumahnya. Jumlah sebenar mangsa masih belum dikenalpasti.

Dijangkakan gegaran susulan akan berlaku dalam tempoh terdekat, jadi kepada yang berada di Osaka mohon berhati-hati dan dapatkan perlindungan di pusat evakuasi terdekat.

Leave a comment