Jepun merupakan tempat asal bagi budaya anime & manga, antara dan merupakan pengeluar toys, hobby dan collectibles yang terbesar di dunia. Bandai, Banpresto, Kotobukiya, Sega, Taito, Megahouse, Tamiya ; nama-nama ini memang tidak asing lagi dalam kalangan collector toys di seluruh dunia, termasuklah pengumpul-pengumpul di Malaysia.

Rasanya ramai collector yang tak sabar nak ke Jepun dan menyelam toys yang murah-murah kat sana. Tapi ramai yang tak sure kat mana. Memang semua orang kenal Akibahara, tapi where exactly in Akihabara yang anda boleh pergi untuk dapatkan toys yang murah dan berbaloi ? Jangan risau. Dalam artikel ini kami akan kongsikan tempat-tempat menarik yang korang boleh beli toys di Jepun.

1. Torejaras, Osaka

di Osaka ada sebuah kawasan yang seperti Akihabara iaitu dinamakan Den Den Town. secara rasminya tempat ini dipanggil Nipponbashi, tetapi nama samarannya adalah Den Den Town. Di sini terdapat banyak kedai hobby & toys yang boleh korang explore. Salah satunya adalah Torejaras. Kedai ini menjual banyak toys pelbagai kategori seperti item Kamen Rider, prize toys, scale toys, trading card, gashapon, merchandise dan macam-macam lagi dengan harga yang murah.

2. Tam Tam Hobby Shop

Tam Tam Hobby Shop di Akihabara terletak berdekatan exit Ginza Line, kena lintas jalan sikit dari restoran Tendon Tenya. Dekat sini banyak jual Gunpla, Tamiya, Model Kit dan pelbagai peralatan/ accessory model kit atau item untuk custom toys anda ( cat, pisau, dsb) Di sini juga ada menjual barangan airsoft untuk peminat hobby military.

3. Surugaya Specialty Shop

Surugaya terletak berdekatan Don Kihote Akihabara dan hampir dengan Carls Jr. Di tingkat 1 anda boleh dapatkan toys item-item mainstream seperti One Piece, Jojo, Dragonball, My Hero Academia dan seangkatan. Tingkat 2 untuk peminat Plastic Model / Action Figure, Tingkat 3 menjual item Kamen Rider, Nendoroid dan macam-macam lagi. Total ada 6 tingkat tak silap.

4. Ami Ami Main Store

Dulu kedai Ami Ami ni kecik je. Tapi bila dia pindah ke dalam building Radio Kaikan, dia upgrade besar-besaran. 1 Floor kat tingkat 3 Radio Kaikan tu dia take over. Dekat sini korang boleh pre-order item-item baru, atau beli ready stock figure used atau baru. Merchandise idol, seiyuu, anime dan game pun banyak dekat sini. Harganya tak murah sangat, tapi banyak item rare yang susah nak dapat kat tempat lain.

5. Radio Kaikan Akihabara

Radio Kaikan ni macam mall . Setiap tingkat ada dalam 2-3 kedai, semua jual item berkaitan hobby / toys. Ami Ami tadi pun dalam building ni. Selain Ami Ami, ada juga kedai Astop, Yellow Submarine, Rental Showcase shop, Azone, Aniplex, Radio Submarine, Jungle dan lain-lain.

6.Akiba Culture Zone

Akiba Culture Zone pun salah satu mall yang besar di Akihabara yang menjual toys. Setiap tingkat ada kedai yang berbeza. Tingkat 1 dan 2 adalah kedai Lashinbang yang famous. Tingkat 3 ke atas ada rental showcase (collector jual barang diorang dengan sewa almari di kedai) . Tingkat atas sekali ada Idol Cafe Backstage Pass.

7. Jungle Hobby Shop

Jungle Hobby Shop main store terletak di Osaka. Kedai ini famous untuk collector Tokusatsu seperti Kamen Rider, Ultraman, Super Sentai dan plastic model Gundam, Tamiya, Frame Arms Girl dan lain-lain. Yang pasti harganya agak murah berbanding kedai lain. Kedai ini juga tax free untuk pelancong jadi korang boleh dapat diskaun 10% sewaktu shopping di sini.

8. Mandarake

Bagi seorang collector, mustahil anda tak kenal Mandarake. Mandarake merupakan franchise hobby shop yang terbesar di Jepun. Mereka ada 20+ store di seluruh negara dan menjual sangat banyak item yang rare dan murah. Anda boleh habiskan masa berhari-hari shopping di Mandarake sampai rambang mata sebab barang terlalu banyak. Pastikan wang anda cukup sebelum ke sini. Cawangan Mandarake paling terkenal adalah di Nakano dan Akihabara Complex.

9. Lashinbang

Kalau anda buka Shopee Malaysia, kadang-kadang anda akan terjumpa dengan kedai Lashinbang ini. Ya, Lashinbang ada menjual item-item dia direct dari Jepun di Shopee. Akan tetapi jika anda lawat kedai fizikal dia di Akihabara atau di Osaka, terdapat beribu lagi toys dan merchandise yang dijual dengan harga murah yang tidak ada dalam shopee mereka. Jadi jangan lupa singgah sekiranya anda ke Jepun.

10. Hobby Off

Hobby Off merupakan anak syarikat kepada Book Off iaitu franchise yang menjual item 2nd hand / used dengan harga yang murah. Sebab itulah anda wajib ke Hobby Off sekiranya anda seorang collector toys. Di sini anda boleh dapatkan pelbagai kategori toys seperti DX Kamen Rider, Ultraman, Super Sentai, Kaiju, Scale Figure, Prize Figure yang masih cantik dan berfungsi elok dengan harga yang murah.

11. Volks Hobby Paradise

Sekiranya anda keluar dari stesen Akihabara dari Yamanote Line dan terus ke main road, anda akan nampak Volks Hobby Paradise di sebelah kiri jalan, bertentangan dengan Nadai Fuji Soba dan Maidreamin. Kedainya memang sangat meriah, tingkat G dan B1 penuh dengan rental showcase dan jualan merchandise. Tingkat 1 ada jual merch dan scale figure, dan tingkat 3 ke atas menjual Dollfie dan dolls bagi peminatnya.

12. Akihabara X

Akihabara X atau Akiba no X merupakan kedai kecil yang menjual prize toys dengan harga murah. Sepanjang main road di Akihabara, anda akan jumpa banyak kedai-kedai seperti ini, seiring dengan Lammtara, Taito Station, dan lain-lain.

13. Kotobukiya Main Store

Kotobukiya merupakan brand / maker toys yang terkenal. Anda boleh datang ke main store nya yang terletak dekat dengan Akiba Culture Zone. Tingkat 1 tempat menjual merchandise anime / manga / game terbaru, tingkat 2 tempat jual scale figure, nendoroid dll, tingkat 3 selalunya event space bagi anime / game baru seperti Tales, Atelier Series, KanColle, AzurLane, Arknights dan sebagainya.

Setakat ini saja yang akan kami kongsikan kali ini tentang lokasi menarik untuk anda menyelam dan toys hunting di Jepun. Sekiranya ada lagi lokasi lain yang ingin anda kongsikan, boleh share kan di ruangan komen di bawah


Pakej Anime Tourism kini kembali dibuka untuk tempahan ! Jom ikut kami toys hunting di pelbagai lokasi menarik + 1 full day di Akihabara. Pakej khas untuk peminat anime/ manga/game / toys sahaja. Tempah sekarang !

Pakej Anime Tourism 5H4M : https://triphalaljepun.com/pakej-otaku-backpackers-5h4m/

Hubungi kami untuk maklumat lanjut / tempahan :
Whatsapp : 0175897919
e-mail : sushitravel@gmail.com

Leave a comment